IMG_1550-001 - kopie

Naar Spanje

Maandag 5 mei 2014

Het is een conversatie die we vandaag al een keer of tien hebben gevoerd met personages van diverse pluimage. Maar de botenman bij de Rottemeren was de eerste.
,,Waar komen jullie vandaan?”, zegt hij, met een blik op onze bepakte fietsen.
,,Katwijk, 35 kilometer hier vandaan.”
,,Zo, dat is een aardig eindje. Moeten jullie vandaag ook nog terug?”
,,Nee, we gaan naar Spanje.”
,,Lazer toch op!”
Maar hij bedoelde het niet rot.
Na drie dagen te hebben gefigureerd in een slechte aflevering van ‘Ik vertrek’ mogen we eindelijk weg. Tot Leiden eerst nog begeleid door vrouw en dochter, onderweg een haastige meet en greet met neef Raymon in Rijnsburg en een uitzwaaisessie met collega’s bij redactiecafé Re-Spons, toevallig voor ons het echte beginpunt van de Jacobsroute naar Burgos en vandaar naar Valencia. Tot aan de Rottemeren is het, in elk geval voor mij, vertrouwd terrein: talloze rondjes heb ik hier met de fietsclub gereden. Maar de Sudeten-Spanjaard naast me kijkt zijn ogen uit. Wat zuidelijker is op de fiets ook voor mij Terra Incognita, hoewel het voor de kijkers van Ontdek je Plekje veel vertrouwds heeft. De oude pelgrims hadden kennelijk een voorkeur voor oer-Hollandse landschappen: het rivierengebied bij de IJssel, Kinderdijk, de schoonheid van Dordrecht, de sfeervolle binnenstad van Breda. Maar vooral: molens, molens, molens.
Onderweg verrichten we een goede daad door het veergeld te betalen voor een wielrenner zonder cash. Hij verblijft in Zoetermeer, werkt in Den Haag bij de ambassade van Zuid-Korea maar woont eigenlijk in Markelo, Twente.
,,Net als mijn broer”, zegt Edwin. ,,Welke straat in Markelo?”
,,Larenseweg.”
,,Net als mijn broer”, zegt Edwin.
,,Lazer toch op!”
En toen moesten we hem nog vertellen dat we naar Spanje gaan fietsen.

Door op een van de onderstaande foto’s te klikken kom je in de serie terecht.

 

8 comments

    1. Morgen hebben we een hotel gereserveerd in Tournai. Ik denk zo’n 120 kilometer maar de voorspelling is niet best. Buien en wind tegen. Als het te zwaar is annuleren we het hotel daar en nemen een hotel in Geraadsbergen. Liefs voor jullie beiden, Edwin.

Geef een reactie

