IMG_1806-001

Wind mee

Donderdag 15 mei 2014

Wind mee en een zonnetje. Woorden die de afgelopen anderhalve week een mythische betekenis kregen, toen we in België en Noord-Frankrijk met de elementen worstelden. Maar uitgerekend nu krijg ik een paar van de steilste hellingen van onze tocht tot dusver voor de kiezen. ,,Gelukkig had je wel wind mee”, zegt mijn rentenierende vriend, als ik me met Santos en bepakking tegen weer zo’n kreng heb opgeworsteld. Voor fietsers met mijn gewicht ligt het omslagpunt bergop tussen de zes en acht procent. Daaronder lukt het allemaal nog wel, op kracht. Daarboven begint het grote lijden. Met een lichte racefiets van carbon, althans. Met een beladen vakantiefiets is dat voor mij 3 procent, heeft de recente ervaring geleerd. Als ik dan op de macht naar boven blijf trappen, lopen de benen – ook met dank aan mijn dagelijkse bètablokker – meteen vol. Terugschakelen en op souplesse blijven malen, is dan ook het devies. Gelukkig heb ik wel wind mee. ,,Man, al had ik windkracht twaalf in de rug, dan zou ik er nog niks aan hebben”, mopper ik, maar dat is niet helemaal eerlijk. In de voorbije etappes hebben we wel meegemaakt dat we zelfs in de afdaling geen vaart konden maken omdat de wind met kracht zes vol in onze snufferd stond. En op de vlakke stukken is wind mee een genot. Zelfs verkeerd rijden – ja, het is ons weer gelukt – en met een omweg op de route terugkeren, is een feest. Het geplande eindpunt van de dag – Chatellerault – zoeven we voorbij, op weg naar Poitiers, nog 35 kilometer verderop, waarmee het dagtotaal toch weer op 125 kilometer komt. Het zonnetje schijnt, de benen en armen verbranden en in afdalingen halen we – met bepakking – 65 kilometer per uur. Totdat we op driekwart van de route een omleiding wegens wegwerkzaamheden voor de kiezen krijgen en we zes kilometer moeten omrijden, over de zwaarste helling van de dag. Mijn Garmin geeft een stijgingspercentage van tien, twaalf, veertien en op sommige momenten vijftien procent aan. Door de medicijnen en de vermoeidheid van elf eerdere etappes krijg ik mijn hartslag niet hoger dan 136, mijn benen staan nu ook van binnen in brand en op de top hang ik met een bloedsmaak in mijn mond over het stuur.
Gelukkig had ik wel wind mee.
Ja, laat ik het zelf maar zeggen.

12 comments

    1. Nu we wind mee hebben zetten we nog even door en dan doen we rustig aan in de Pyreneeën en in Spanje. Nog een dag of 7 en dan zijn we in Spanje. Dan hebben we nog 10 tot 12 dagen om rustig Spanje te doen. Maak je maar geen zorgen. Hoewel Dick behoorlijk rood verbrand is!

      Liefs uit Frankrijk,

      Edwin.

  1. Aan de vroegere ” jonge god” : Ik geniet iedere dag weer van je geweldige beschouwende geestige verslag, en heb het aan diverse fietsende vrienden doorgestuurd, die met mij jullie fans zijn geworden. ” WInd mee” was er weer zo eentje en voor de bezorgde vrienden zou ik zeggen, je kent duidelijk zelf je grenzen en zult vast je rentenierende vriend wel kunnen temperen als dat nodig zou zijn. De opschepper, hij kijkt achterom, moet toch even laten weten dat hij harder gaat dan jij, Maar hij maakt zoals altijd mooie foto´s!

  2. Aan de vroegere ” jonge god” : Ik geniet iedere dag weer van je geweldige beschouwende geestige verslag, en heb het aan diverse fietsende vrienden doorgestuurd, die met mij jullie fans zijn geworden. ” WInd mee” was er weer zo eentje en voor de bezorgde vrienden zou ik zeggen, je kent duidelijk zelf je grenzen en zult vast je rentenierende vriend wel kunnen temperen als dat nodig zou zijn. De opschepper, hij kijkt achterom, moet toch even laten weten dat hij harder gaat dan jij, Maar hij maakt zoals altijd mooie foto´s!

Geef een reactie

