Plasfoto

Boswachterpraat

Maandag 19 mei 2014

Waar praten wij zoal over, tijdens onze uren op de fiets? Over het leven in al zijn facetten, uiteraard. Maar als je met een oud-boswachter door de eindeloze wouden van Les Landes trapt, wordt het automatisch ook een lesje biologie en agricultuur. Na een dagje productiebos weet ik alles over mijnhout, vezelhout, papierhout en zaaghout, wanneer een perceel is ingeplant of wanneer het klaar is om te kappen, welke bomen er zijn geblest of ingekerfd voor de harswinning. Als ik op de 118 kilometer van Cadillac naar Lesperon even dreig in te dutten achter de man die mij nu al 1600 kilometer uit de wind houdt, hoor ik hem mompelen dat de bitterkruidbremraap parasiteert op het bitterkruid, de walstrobremraap op het walstro en de paarse bremraap op het duizendblad, wat hier nu massaal schijnt te bloeien. Of word ik gewezen op het in Nederland zeldzame hondskruid, een orchidee die zo’n beetje alleen nog in de Coepelduijnen bij Katwijk voorkomt. Het is sowieso een verademing om met een oud-boswachter door de Franse natuur te fietsen. Waar ik ‘een vogel’ hoor, onderscheidt hij het gezang van de veldleeuwerik, de nachtegaal en de wielewaal. Hij ziet de hop en herkent op honderden meters afstand een wildzwijnpaar met jongen aan de rand van de weg. En hij weet waarom er opvallend vaak rozenstruiken bij een wijngaard worden geplant (om de boer te waarschuwen voor schimmels en ziekten, waarvoor de roos veel vatbaarder is). Bij een overhoring val ik morgen of overmorgen nog genadeloos door de mand, maar mijn kennis van de natuur wordt er onmiskenbaar door verrijkt.
Wat mijn meest gebezigde zinnetje tijdens onze fietsritten is, wilt u wellicht nog weten?
Houd je kop!
Maar dat is tegen de honden die zich elke keer woest blaffend tegen het hek storten, bij elk huis dat we passeren.

 

  

 

7 comments

  1. Jullie krijgen in ieder geval met al die bomen genoeg schone lucht binnen. Goed voor de bloedlichaampjes. Hebben jullie wat extra’s voordat jullie de bergen over gaan naar Espana!
    Simone

  2. Ooit ergens gelezen dat les Landes is aangelegd door Nederlanders . Zou zomaar kunnen lijkt veel op de productie bossen in Gelderland en Drente.

  3. Dick wij begrijpen helemaal wat je bedoeld! Ed hangt ook altijd aan Edwin’s lippen en neemt zelfs een aantekenboekje mee als we gaan wandelen. We lezen met plezier het reisverslag.
    Sibelle en Ed

  4. Wat een fantastisch verhaal. Ik begrijp Dick, dat je er af en toe moe van wordt, maar Edwin kan er ook zo leuk over praten. Voor stadsmensen is het helemaal bijzonder. Een streek waar wij altijd in het na-seizoen naar toe gingen om zijn natuur en door de lager staande zon de lange schaduwen.
    Jullie komen nu echt in de Madiran streek. Dus proost.

Geef een reactie

